Tegoroczne wyzwanie – związane z AI – podjęli reprezentanci szkół z Wrocławia (LO nr II, VII, X i XIV), Oleśnicy (I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego) i Zgorzelca (Europejskie Liceum Ogólnokształcące).
Do nas trafiła klasa III o profilu „mat-fiz” z II Liceum Ogólnokształcącego. Wprowadzenie do warsztatów w Centrum Symulacji Medycznej poprowadziła Karolina Nowacka, studentka informatyki medycznej na Wydziale Podstawowych Problemów Techniki z koła naukowego Solvro. Tematem przewodnim tegorocznego PWr Challenge była sztuczna inteligencja i jej zastosowanie w różnych dziedzinach życia i nauki, m.in. w medycynie. – Przedstawiłam licealistom „w pigułce” temat zastosowania AI w analizie obrazów medycznych – mówi Karolina Nowacka ze studenckiego koła naukowego Solvro. – AI jest coraz częściej wykorzystywana w badaniach rezonansu magnetycznego, tomografii komputerowej, czy RTG, głównie w Stanach Zjednoczonych. Oczywiście nadal konieczna jest weryfikacja i akceptacja wyników przez prawdziwego lekarza. Przygotowałam też dla uczniów krótki test, w którym musieli rozpoznać rodzaj badania i wykonać pewne obliczenia matematyczne.
Ekipa Centrum Symulacji Medycznej z kolei przygotowała dla uczestników warsztatu „Zostań diagnostą przyszłości” pokaz nowoczesnych technologii, które są wykorzystywane m.in. w kształceniu studentów medycyny. Uczniowie mieli okazję poćwiczyć badanie pacjenta, czy obejrzeć poród w specjalnych goglach VR (rzeczywistość wirtualna) i MR (rzeczywistość mieszana).
Wielkim powodzeniem cieszyły się gogle VR i MR
Licealiści próbowali także swoich sił na specjalnych trenażerach do nauki techniki laparoskopowej – pod okiem Michaliny Świetlickiej, studentki II roku kierunku lekarskiego, która działa w studenckich kołach naukowych WMed. - Świetne doświadczenie – podsumowała Alicja, trzecioklasistka z II LO. – Pierwszy raz miałam okazję zobaczyć, jak działa wirtualna rzeczywistość. Naprawdę się wkręciliśmy w ten wirtualny szpital.
Ćwiczenie operacyjnych technik laparoskopowych
Podczas PWr Challenge można było także wysłuchać wykładów, które przygotowali dydaktycy z innych wydziałów - m.in. o „Sztucznej inteligencji kontra nowotwory: kto kogo przechytrzy?”, „Czy AI myśli? Jak działa sztuczna inteligencja i dlaczego (jeszcze) nie zastąpi człowieka?”, czy o „Cyfrowym więzieniu czyli nauce chodzenia po chodniku”.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów, a szczególnie ekipie CSM!