Lokalizacja
BUDYNEK C-20 – parter, sale: B.03, B.04e,
ul. Hoene-Wrońskiego 13c
Koordynator przedmiotu anatomia prawidłowa z elementami anatomii topograficznej:
prof. dr hab. Sławomir Kozieł
Opiekun pracowni:
dr n. med. Jurand Domański
Zespół:
prof. dr hab. Sławomir Kozieł, dr Jurand Domański, lek. Przemysław Piech
Kontakt: slawomir.koziel@pwr.edu.pl, jurand.domanski@pwr.edu.pl
Opis:
W ramach pracowni działa Prosektorium dydaktyczne wraz z zapleczem - pozwalające realizować kształcenie w obszarze anatomii prawidłowej i anatomii klinicznej. Zespół dydaktyków stanowią wykładowcy, którzy mają doświadczenie w pracy w zakładach anatomii prawidłowej: anatom, patomorfolog, antropolog, ale także lekarze specjaliści z różnych dziedzin np. chirurgii, neurochirurgii, kardiologii, urologii, ortopedii, radiologii czy endokrynologii.
W tworzeniu infrastruktury pracowni, a także planu nauczania - założeniem było, aby kształcić przyszłych lekarzy wykorzystując sprawdzone rozwiązania „klasycznej” szkoły anatomii przy wsparciu nowoczesnych technologii. Stosujemy różne narzędzia dydaktyczne, które zapewniają kompleksową naukę anatomii prawidłowej. Podstawą nauki są ludzkie preparaty anatomiczne: kostne, zakonserwowane w formalnie i roztworach alkoholu oraz preparaty plastynowane. Plastynaty są cennym uzupełnieniem preparatów klasycznych, ponieważ przedstawiają bardzo precyzyjnie struktury anatomiczne z zachowaną tomografią naczyń, mięśni i nerwów.
W Prosektorium dydaktycznym studenci mają także możliwość uczestniczenia w zajęciach, podczas których – pod okiem wybitnych specjalistów z danej dziedziny medycznej – odbywa się sekcja serca, nerek, czy płuc zwierzęcych. W programie nauczania położono nacisk, aby student umiał połączyć przekazywaną wiedzę z aspektem klinicznym. Dlatego zajęcia prowadzą także klinicyści z naszych szpitali partnerskich (8 wrocławskich szpitali i ośrodków).
Jako dopełnienie nauki wykorzystujemy interaktywne stoły anatomiczne 3D, a także metody stosowane w diagnostyce obrazowej, czyli ultrasonografię, tomografię komputerową i rezonans magnetyczny. Pozwalają one na poznanie struktur anatomicznych u żywego człowieka. Zajęcia odbywają się m.in. przy użyciu specjalnych, nowoczesnych monitorów, na których studenci oglądają badania TK i MR w jakości podobnej do tej, w jakiej oceniają badania praktykujący lekarze.
W ramach programu nauczania organizowane są zajęcia warsztatowe dysekcji anatomicznej: preparacji na materiale zwierzęcym oraz na zwłokach ludzkich.