Centrum Symulacji Medycznej - budynek C-20
Symulacja wysokiej wierności to możliwie wierne odtworzenie środowiska klinicznego, a także pacjenta w postaci symulatora lub pacjenta symulowanego. Sale symulacyjne wyglądają niemal identycznie jak wyposażone sale szpitalne z zaawansowanym sprzętem medycznym. Dzięki kamerom i specjalnemu oprogramowaniu możliwe jest odtworzenie przebiegu scenariusza, przeanalizowanie błędów i podsumowanie ćwiczenia.
- Sala intensywnej terapii dorosłych (pomieszcenie B.1.9. budynek C-20) - przeznaczona do praktycznej nauki zaawansowanych czynności obejmujących zagadnienia z intensywnej terapii. Student może nauczyć się tutaj procedur stosowanych w oddziałach szpitalnych anestezjologii i intensywnej terapii (intensywnego nadzoru nad chorymi), obsługi zaawansowanego sprzętu używanego przy pacjentach wymagających szczególnej terapii.
Wyposażona w: zaawansowany symulator pacjenta dorosłego, łóżko szpitalne, respirator, monitor pacjenta, defibrylator, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Sala intensywnej terapii dziecięcej (pomieszczenie B 1.5. budynek C-20) - przeznaczona do praktycznej nauki zaawansowanych czynności obejmujących zagadnienia z intensywnej terapii pediatrycznej. Student może nauczyć się tutaj procedur stosowanych w oddziałach szpitalnych do tego przeznaczonych, obsługi zaawansowanego sprzętu używanego przy dziecku wymagającym szczególnej terapii. Sala jest przystosowana do przeprowadzania scenariuszy z użyciem zaawansowanych symulatorów dzieci w różnym wieku rozwojowym. Symulatory dziecięce służą szkoleniom z zakresu szeroko pojętej pediatrycznej opieki medycznej. Symulatory pediatryczne umożliwiają przeprowadzanie wielu zabiegów i badań diagnostycznych (m.in. możliwość podłączenia zapisu EKG i jego obserwacji na monitorze pacjenta, ocena szerokości źrenic i ich reakcji na światło, symulacja obrzęku języka, osłuchiwanie klatki piersiowej, wykonywanie wkłuć dożylnych, doszpikowych, domięśniowych, cewnikowanie pacjenta, zmianę zabarwienia skóry, pomiar ciśnienia tętniczego, osłuchiwanie perystaltyki jelit, czy nawet wykonanie defibrylacji). Symulatory dziecięce mogą być aktywne: mrugają oczami, płaczą, rozmawiają (odgłosy uruchamiane z palety nagrań). Szereg dostępnych funkcji symulatorów ułatwia zaaranżowanie i wdrożenie wielu scenariuszy obejmujących postępowanie w przypadku m.in. astmy, reakcji alergicznej, zapalenia krtani, drgawek gorączkowych, hipotermii.
Wyposażona w: dwa zaawansowane symulatory pacjenta pediatrycznego w różnym wieku rozwojowym, łóżka szpitalne, respirator, monitory pacjenta, defibrylatory, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Blok operacyjny (pomieszczenie B 1.4. budynek C-20) - tutaj studenci będą mogli nauczyć się czynności anestezjologicznych przygotowujących pacjenta do zabiegu operacyjnego, czynności stosowanych przez personel przed wejściem na blok operacyjny - m.in. zasad aseptyki i prawidłowego zachowania się w tego rodzaju oddziale. W dalszej części nauki, studenci poznają zasady prowadzenia chorych w czasie zabiegu operacyjnego, współpracy pomiędzy zespołem anestezjologicznym i chirurgicznym.
Wyposażony w: zaawansowany symulator pacjenta dorosłego, zaawansowany symulator laparoskopowy, łóżko zabiegowe, lampę zabiegową, myjnię chirurgiczną, aparat do znieczuleń, respirator, monitor pacjenta, defibrylator, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Szpitalny Oddział Ratunkowy (pomieszczenie B. 2.8. budynek C-20) – sala dokładnie oddaje specyfikę szpitalnego oddziału ratunkowego. Zajęcia w tej sali pozwolą studentom nauczyć się działania w warunkach zbliżonych do warunków panujących w SOR. Będą mogli również nauczyć się pracować interdyscyplinarnie, wykorzystywać możliwości konsultacji z różnymi specjalistami, a także podejmować decyzje krytyczne, mające wpływ na dalsze losy pacjenta w przypadku nagłego zachorowania, wypadku, amputacji, ran postrzałowych etc.
Wyposażony w: zaawansowane symulatory pacjenta dorosłego, łóżko szpitalne, respirator, monitor pacjenta, defibrylator, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Sala neonatologiczna (pomieszczenie B.2.6. budynek C-20) – wyposażona w zaawansowany technologicznie sprzęt oraz symulatory służące studentom w pełnieniu opieki medycznej nad noworodkiem zdrowym oraz wykazującym patologie. Studenci w sali neonatologicznej spotkają się z najbardziej zaawansowanym symulatorem noworodka. Na symulatorze dziecka można ćwiczyć: osłuchiwanie klatki piersiowej i tonów serca, pobieranie krwi, cewnikowanie pępowiny, doszpikową podaż leków, ocenę zabarwienia skóry oraz ocenę napięcia mięśniowego. W pracowni również możliwa będzie praca z symulatorami noworodków, służącymi do nauki wentylacji mechanicznej, czy ucisków klatki piersiowej. Znajduje się tutaj także wysokospecjalistyczne stanowisko resuscytacyjne z możliwością podłączenia do gazów medycznych. Ponadto w sali jest inkubator zamknięty, dzięki któremu studenci mogą uczyć się praktycznych umiejętności pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych w warunkach wysoce oddających rzeczywistość spotykaną w szpitalach.
Wyposażona także w: zaawansowane symulatory noworodka, symulator dziecka urodzonego przedwcześnie, stanowisko do resuscytacji, respirator, monitor pacjenta, defibrylator, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Sala ginekologiczno-położnicza (pomieszczenie B.2.6. budynek C-20) - przystosowana do przeprowadzania porodu i wykonywania pierwszych czynności przy noworodku tuż po narodzinach. Sala porodowa pozwala na przeprowadzanie scenariuszy z zakresu chorób internistycznych występujących w okresie ciąży i okresie okołoporodowym. Wyposażona jest w zaawansowany symulator porodu, odzwierciedlający dorosłą kobietę w ciąży donoszonej. Symulator umożliwia przeprowadzenie porodu fizjologicznego przy ułożeniu matki i płodu w różnych pozycjach tak, aby symulować różnorodne metody odbierania porodu. Studenci mogą także zdobyć doświadczenie w radzeniu sobie z rzadkimi, ale zagrażającymi życiu powikłaniami takimi jak: dystocja barkowa czy krwotok poporodowy z zatrzymanym łożyskiem i fragmentem łożyska. W warunkach klinicznych podczas akcji porodowej głównymi czynnościami, które należy wykonać jest między innymi ocena stanu rodzącej, monitorowanie przebiegu porodu oraz prawidłowe przyjęcie porodu. To wszystko podczas przeprowadzanej sesji symulacyjnej jest możliwe do wykonania i przećwiczenia, dzięki wyposażeniu sali porodowej w kardiomonitor (obserwacja parametrów życiowych rodzącej). Urządzenie może także służyć do wyświetlania elektronicznego monitorowania stanu płodu EFM (Electronic Fetal Monitor). Symulator można stosować do nauki takich umiejętności, jak: postępowanie z drogami oddechowymi, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, osłuchiwanie tonów serca i płuc oraz pomiar ciśnienia krwi metodą osłuchową. Sala może również być wyposażona w otwarty inkubator z promiennikiem – co daje możliwość oceny stanu noworodka i jego opieki tuż po porodzie.
Wyposażona w: zaawansowany symulator dorosłej pacjentki w ciąży, łóżko porodowe, monitor pacjenta, defibrylator, wózek reanimacyjny, pompy infuzyjne, KTG, trenażery do badania ginekologicznego, symulowania powikłań w czasie ciąży i połogu (np. krwawień poporodowych), panele medyczne z dostępem do tlenu i powietrza, zestaw mebli medycznych i drobnego sprzętu medycznego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
- Karetka pogotowia z salą środowiskową (garaż znajdujący się w infrastrukturze PWr) – wyposażona w identyczny sprzęt, jaki znajduje się w prawdziwym ambulansie. Sala środowiskowa (pomieszczenie B.2.14. budynek C-20) umożliwia zainscenizowanie różnych sytuacji środowiskowych konkretnego zdarzenia medycznego. Student musi odnaleźć się w pracy z pacjentem w jego domu, czy na np. na przystanku tramwajowym. Umiejętności trenuje w małych przestrzeniach karetki z wykorzystaniem zasobów audiowizualnych, które odzwierciedlają zagrożenia (np. pożar, duży ruch uliczny, czy nawet agresywnego napastnika).
Wyposażona w: realny pojazd wyposażony na podstawie wymogów dla zespołów ratownictwa medycznego, dodatkowo posiada zaawansowany symulator pacjenta dorosłego, zestaw audio-wizualny do prowadzenia debriefingu.
Do obsługi sal wysokiej wierności służyć będą:
Dwie Sale Debriefingu (pomieszczenia B 2.10, B 2.11, budynek C-20)
Wyposażone w sprzęt audiowizualny do prowadzenia odpraw i zestaw mebli dydaktycznych.
Trzy Pokoje kontrolne (pomieszczenia B 1.6, B 2.5. oraz wydzielone w pomieszczeniu B 1.4, budynek C-20)
Wyposażone w: zestawy komputerowe i audiowizualne do zarządzania symulacją medyczną w salach wysokiej wierności oraz prowadzenia Objective Structured Clinical Examination.