Logowanie

 

Wydział Medyczny

Sale wysokiej wierności (high-fidelity simulation)

Symulacja wysokiej wierności to możliwie wierne odtworzenie środowiska klinicznego, a także pacjenta w postaci symulatora lub pacjenta symulowanego.  Sale symulacyjne wyglądają niemal identycznie jak wyposażone sale szpitalne z zaawansowanym sprzętem medycznym. Dzięki kamerom i specjalnemu oprogramowaniu możliwe jest odtworzenie przebiegu scenariusza, przeanalizowanie błędów i podsumowanie ćwiczenia.

  • Sala intensywnej terapii dorosłych - przeznaczona do praktycznej nauki zaawansowanych czynności obejmujących zagadnienia z intensywnej terapii. Student może nauczyć się tutaj procedur stosowanych w oddziałach szpitalnych anestezjologii i intensywnej terapii (intensywnego nadzoru nad chorymi), obsługi zaawansowanego sprzętu używanego przy pacjentach wymagających szczególnej terapii.
  • Sala intensywnej terapii pediatrycznej - przeznaczona do praktycznej nauki zaawansowanych czynności obejmujących zagadnienia z intensywnej terapii pediatrycznej. Student może nauczyć się tutaj procedur stosowanych w oddziałach szpitalnych do tego przeznaczonych, obsługi zaawansowanego sprzętu używanego przy dziecku wymagającym szczególnej terapii.
  • Sala operacyjna - tutaj studenci będą mogli nauczyć się czynności anestezjologicznych przygotowujących pacjenta do zabiegu operacyjnego, czynności stosowanych przez personel przed wejściem na blok operacyjny - m.in.  zasad aseptyki i prawidłowego zachowania się w tego rodzaju oddziale. W dalszej części nauki, studenci poznają zasady prowadzenia chorych w czasie zabiegu operacyjnego, współpracy pomiędzy zespołem anestezjologicznym i chirurgicznym.
  • SOR - dorośli – sala dokładnie oddaje specyfikę szpitalnego oddziału ratunkowego. Zajęcia w tej sali pozwolą studentom nauczyć się działania w warunkach zbliżonych do warunków panujących w SOR. Będą mogli również nauczyć się pracować interdyscyplinarnie, wykorzystywać możliwości konsultacji z różnymi specjalistami, a także podejmować decyzje krytyczne, mające wpływ na dalsze losy pacjenta w przypadku nagłego zachorowania, wypadku, amputacji, ran postrzałowych etc.  
  • Sala pediatryczna - jest przystosowana do przeprowadzania scenariuszy z użyciem zaawansowanych symulatorów dzieci w różnym wieku rozwojowym.  Symulatory dziecięce służą szkoleniom z zakresu szeroko pojętej pediatrycznej opieki medycznej. Symulatory pediatryczne umożliwiają przeprowadzanie wielu zabiegów i badań diagnostycznych (m.in. możliwość podłączenia zapisu EKG i jego obserwacji na monitorze pacjenta, ocena szerokości źrenic i ich reakcji na światło, symulacja obrzęku języka, osłuchiwanie klatki piersiowej, wykonywanie wkłuć dożylnych, doszpikowych, domięśniowych, cewnikowanie pacjenta, zmianę zabarwienia skóry, pomiar ciśnienia tętniczego, osłuchiwanie perystaltyki jelit, czy nawet wykonanie defibrylacji). Symulatory dziecięce mogą być aktywne: mrugają oczami, płaczą, rozmawiają (odgłosy uruchamiane z palety nagrań). Szereg dostępnych funkcji symulatorów ułatwia zaaranżowanie i wdrożenie wielu scenariuszy obejmujących postępowanie w przypadku m.in. astmy, reakcji alergicznej, zapalenia krtani, drgawek gorączkowych,  hipotermii.
  • Sala neonatologiczna – wyposażona w zaawansowany technologicznie sprzęt oraz symulatory służące studentom w pełnieniu opieki medycznej nad noworodkiem zdrowym oraz wykazującym patologie. Studenci w sali neonatologicznej spotkają się z najbardziej zaawansowanym symulatorem noworodka. Na symulatorze dziecka można ćwiczyć: osłuchiwanie klatki piersiowej i tonów serca, pobieranie krwi, cewnikowanie pępowiny, doszpikową podaż leków, ocenę zabarwienia skóry oraz ocenę napięcia mięśniowego. W pracowni również możliwa będzie praca z symulatorami noworodków, służącymi do nauki wentylacji mechanicznej, czy ucisków klatki piersiowej. Znajduje się tutaj także wysokospecjalistyczne stanowisko resuscytacyjne z możliwością podłączenia do gazów medycznych. Ponadto w sali jest inkubator zamknięty, dzięki któremu studenci mogą uczyć się praktycznych umiejętności pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych w warunkach wysoce oddających rzeczywistość spotykaną w szpitalach.
  • Sala porodowa - przystosowana do przeprowadzania porodu i wykonywania pierwszych czynności przy noworodku tuż po narodzinach. Sala porodowa pozwala na przeprowadzanie scenariuszy z zakresu chorób internistycznych występujących w okresie ciąży i okresie okołoporodowym. Wyposażona jest w zaawansowany symulator porodu, odzwierciedlający dorosłą kobietę w ciąży donoszonej. Symulator umożliwia przeprowadzenie porodu fizjologicznego przy ułożeniu matki i płodu w różnych pozycjach tak, aby symulować różnorodne metody odbierania porodu. Studenci mogą także zdobyć doświadczenie w radzeniu sobie z rzadkimi, ale zagrażającymi życiu powikłaniami takimi jak: dystocja barkowa czy krwotok poporodowy z zatrzymanym łożyskiem i fragmentem łożyska. W warunkach klinicznych podczas akcji porodowej głównymi czynnościami, które należy wykonać jest między innymi ocena stanu rodzącej, monitorowanie przebiegu porodu oraz prawidłowe przyjęcie porodu. To wszystko podczas przeprowadzanej sesji symulacyjnej jest możliwe do wykonania i przećwiczenia, dzięki wyposażeniu sali porodowej w kardiomonitor (obserwacja parametrów życiowych rodzącej). Urządzenie może  także służyć do wyświetlania elektronicznego monitorowania stanu płodu EFM (Electronic Fetal Monitor). Symulator można stosować do nauki takich umiejętności, jak: postępowanie z drogami oddechowymi, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, osłuchiwanie tonów serca i płuc oraz pomiar ciśnienia krwi metodą osłuchową. Sala może również być wyposażona w otwarty inkubator z promiennikiem – co daje możliwość oceny stanu noworodka i jego opieki tuż po porodzie.
  • Karetka pogotowia z salą środowiskową – wyposażona w identyczny sprzęt, jaki znajduje się w prawdziwym ambulansie. Sala środowiskowa umożliwia zainscenizowanie różnych sytuacji środowiskowych konkretnego zdarzenia medycznego. Student musi odnaleźć się w pracy z pacjentem w jego domu, czy na np. na przystanku tramwajowym. Umiejętności trenuje w małych przestrzeniach karetki z wykorzystaniem zasobów audiowizualnych, które odzwierciedlają zagrożenia (np. pożar, duży ruch uliczny, czy nawet agresywnego napastnika)
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję